Säsongsliv

När jag tänker tillbaka på mitt säsongsliv tänker jag framförallt på min sista säsong på Korsika. Det är den säsongen jag kunde njuta mest av. Jag tog verkligen vara på tiden och fick flera vänner för livet. Dessutom knöt många kontakter utanför hotellet som jag än idag har kontakt med. Givetvis njöt jag också mina tidigare säsonger, men när jag blickar tillbaka är det inte riktig med samma känsla. De andra två var mer psykologiskt utmanande och jag tror det handlade om hur mina förväntningar såg ut. 

 

Lärdomarna från samtliga säsonger är däremot obeskrivliga. Jag utvecklades som individ, landade i mina egna värderingar och lärde mig mycket om serviceyrket. Den stora take awayen är att jag tycker alla ska säsonga! Kombinationen av att vara bland jämnåriga, upptäcka nya kulturer och ha roligt, samtidigt som man får med sig en fantastisk arbetslivserfarenhet är en otrolig möjlighet jag unnar varenda en av er. 

 

Det blev till sist tre vändor för mig - två hotell och tre olika roller. Restaurang och guide på Napoleon Bonaparte på Korsika, och reception på Fort Royal på Guadeloupe. Alla roller och båda resorten hade sin charm. Klicka på flikarna för att läsa mer om mina tankar om de olika, bra som jobbiga. 

 

Just nu är jag tillbaka hos Langley som chef i alperna. Läs mer om det under Bloggen

 

Vill du läsa mina blogginlägg från när jag säsongade?

Klicka in på min förra blogg här

 

Vi tar det från början – för det hela började egentligen med att jag var på rätt plats vid rätt tillfälle. Att Langley Resort Napoleon Bonaparte låg i staden bredvid där jag bodde som au pair var en ren slump som visade sig vara något av det bättre som hänt mig. Många av er känner säkert till de större resebolagen och kanske har en förälder, släkting eller kompis som jobbat för dem. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Langley innan jag hamnade på Korsika. Men det är det jag gillar med Langley, att det är lite mindre vilket bidrar till en familjär känsla.

 

Jag fick alltså kontakt med personalen på Napoleon när jag var au pair. Så när jag sagt upp mig från familjen var jag på intervju för vintersäsongen. På den intervjun bestämdes inget för vintern, men vi kom fram till att jag kunde hoppa in i servicen på hotellet resten av säsongen. Och på den vägen blev det.

 

Den vanliga processen skulle vara att gå in på Langleys hemsida och ansöka den vägen. Jag har varit och nosat på alla olika roller, så om du känner dig osäker på vad du ska söka är det bara att du hör av dig!

I restaurangen på Napoleon Bonaparte var jag servitris. Jag jobbade både frukost och middag, tog bara något enstaka lunchpass när det behövdes. Det var min första riktiga interaktion med serviceyrket och jag gillade det jättemycket! Även om det ibland kändes jobbigt att ha kvällspasset, sova några timmar och morgonen därpå börja tidigt med frukostservering.

 

Om du inte jobbat restaurang tidigare kommer du med vilja och engagemang snabbt lära dig vad det innebär. Min känsla är att de som arbetar restaurang, oavsett destination, är de som hänger ihop mest. Det blir en större grupp som jobbar nära varandra varje dag. Härlig stämning helt enkelt!

På Fort Royal jobbade jag i receptionen. Det skiljde sig något enormt från restaurangen – men jag gillade det ännu mer! Fort Royal har inte enbart skandinaviskagäster utan många lokala och franska, men även från USA och resten av Europa. Det var väldigt kul tyckte jag och hjälpte mig enormt med min franska. 

 

Vi var ett relativt stort team men bara två svenskar. Det innebar att jag och den andra svensken ansvarade för att lägga ut rum för alla de som kom med chartern. Ofta betydde det tyvärr också att man fick ta emot klagomål, ibland otrevligare än väntat. Det är ett mer dynamiskt arbete än restaurangen och kräver att man kan ha många bollar i luften.

 

Till skillnad från restaurangen arbetar man inte riktig lika tätt med andra i receptionen. I de flesta fall är det inte lika många i teamet vilket gör att man sällan är lediga samtidigt. Samtidigt finns det ju alltid annan personal som är ledig och som man kan umgås med.

 

Säsongen på Fort Royal var psykiskt utmanande för mig. Jag kämpade med att passa in i den kultur som fanns hos personalen. Utan att gå in på det personliga önskar jag i efterhand att jag lagt mindre tid på det och mer på att uppleva vad ön har att erbjuda. Något som hjälpte något var att jag och den andra svensken i receptionen valde att lämna personalboendet på hotellet för en egen lägenhet i närheten. Det gjorde att jag fick distans till jobbet och kulturen.

Min sista och sista säsong var som reseledare. Jag tror att det hjälpte mycket att jag varit på ön sommaren innan, jag kände mig bekväm med närområdet och nu även språket. Men också att jag tagit del av guidematerialet redan innan jag kom ner. 

 

Mitt tips är att förbereda sig, det gjorde jag även i restaurang och reception. Oavsett om det innebär att läsa på om viner, ha koll på bästa utflyktsrekommendationen eller ha koll på sin fakta om öns historia så hjälper det massor. Både du och gästerna kommer tycka att det är roligt.

 

Vad jag gillade med att vara guide (eller reseledare) var att man kom nära gästerna på ett nytt sätt. Plötsligt kunde man mingla runt och ge tips på utflykter, vin eller om en vinterdestination. Att få göra det där lilla extra tycker jag är superkul, och kanske det roligaste med service. Om du gillar att vara social och är service minded skulle jag säga att det passar dig perfekt!

 

Min uppfattning är att man som reseledare riskerar att gå på ett helt annat schema än övriga. Men det känns också som att de som är reseledare/guider är väldigt sociala och därför lätt kan bli en del av gruppen ändå. Man arbetar mer enskilt vilket gör att man behöver ta ett större individuellt ansvar för att göra ett bra jobb.

 

Ett litet medskick är också att passa på att prata med lokalbefolkningen, busschaufförer och alla du får möjlighet att prata med när du åker på utflykter. Inte bara kommer du utveckla språket och knyta kontakter, men du kommer också lära dig små fakta som du sen kan dela med till gäster och göra dig ihågkommen.

Gör saker när du är ledig. Det kan kännas lockande att bara vila när den lediga dagen kommer, och visst kan man göra det men passa på att upptäcka din destination. Även innan och efter jobbet finns det mer tid än du tror att hitta på saker.

 

Kom ihåg att det är ett jobb. Det är lätt att tänka att man bara festar och har kul när man är på säsong. Men det är faktiskt ett riktigt jobb där du kommer få otrolig arbetslivserfarenhet och kanske en värdeful referens på ditt CV.

 

Prata med alla! Våga ta kontakt med alla du möter, både på och utanför hotellet. Du anar inte vilka kontakter du kommer knyta.

 

Acceptera att du inte kan allt. Kanske det svåraste av allt. Men du är ung och har mycket att lära (så även jag idag).Inse att det finns de som har varit igenom det här innan, lyssna på de som varit med längre. Men se samtidigt till att inte bli trampad på.

 

Njut! Se till att ta vara på tiden och njut av nuet. Det är kanske det jag ångrar mest att jag inte gjorde fullt ut.

 

Ta det lugnt med alkoholen. Till sist, ta det lugnt. Ha kul men se till att du är säker och kan utföra ditt arbete.

När jag tänker tillbaka på mitt säsongsliv tänker jag framförallt på min sista säsong på Korsika. Det är den säsongen jag kunde njuta mest av. Jag tog verkligen vara på tiden och fick flera vänner för livet. Dessutom knöt många kontakter utanför hotellet som jag än idag har kontakt med. Givetvis njöt jag också mina tidigare säsonger, men när jag blickar tillbaka är det inte riktig med samma känsla. De andra två var mer psykologiskt utmanande och jag tror det handlade om hur mina förväntningar såg ut. 

 

Lärdomarna från samtliga säsonger är däremot obeskrivliga. Jag utvecklades som individ, landade i mina egna värderingar och lärde mig mycket om serviceyrket. Den stora take awayen är att jag tycker alla ska säsonga! Kombinationen av att vara bland jämnåriga, upptäcka nya kulturer och ha roligt, samtidigt som man får med sig en fantastisk arbetslivserfarenhet är en otrolig möjlighet jag unnar varenda en av er. 

 

Det blev till sist tre vändor för mig - två hotell och tre olika roller. Restaurang och guide på Napoleon Bonaparte på Korsika, och reception på Fort Royal på Guadeloupe. Alla roller och båda resorten hade sin charm. Klicka på flikarna för att läsa mer om mina tankar om de olika, bra som jobbiga. 

 

Under vintern 23/24 blev det ännu en vända med Langley. Då som hotell- & receptionschef i Val d'Isere på Hotel Victors. Jag påmindes om hur otroligt roligt och lärorikt det är med säsong och service. Bara man är inställd på hur krävande det kan vara, och hur viktigt det är att man själv tar ansvar för sin upplevelse.

 

Vill du läsa mina blogginlägg från när jag säsongade?

Klicka in på min förra blogg här

 

Vi tar det från början – för det hela började egentligen med att jag var på rätt plats vid rätt tillfälle. Att Langley Resort Napoleon Bonaparte låg i staden bredvid där jag bodde som au pair var en ren slump som visade sig vara något av det bättre som hänt mig. Många av er känner säkert till de större resebolagen och kanske har en förälder, släkting eller kompis som jobbat för dem. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Langley innan jag hamnade på Korsika. Men det är det jag gillar med Langley, att det är lite mindre vilket bidrar till en familjär känsla.

 

Jag fick alltså kontakt med personalen på Napoleon när jag var au pair. Så när jag sagt upp mig från familjen var jag på intervju för vintersäsongen. På den intervjun bestämdes inget för vintern, men vi kom fram till att jag kunde hoppa in i servicen på hotellet resten av säsongen. Och på den vägen blev det.

 

Den vanliga processen skulle vara att gå in på Langleys hemsida och ansöka den vägen. Jag har varit och nosat på alla olika roller, så om du känner dig osäker på vad du ska söka är det bara att du hör av dig!

I restaurangen på Napoleon Bonaparte var jag servitris. Jag jobbade både frukost och middag, tog bara något enstaka lunchpass när det behövdes. Det var min första riktiga interaktion med serviceyrket och jag gillade det jättemycket! Även om det ibland kändes jobbigt att ha kvällspasset, sova några timmar och morgonen därpå börja tidigt med frukostservering. 

 

Om du inte jobbat restaurang tidigare kommer du med vilja och engagemang snabbt lära dig vad det innebär. Min känsla är att de som arbetar restaurang, oavsett destination, är de som hänger ihop mest. Det blir en större grupp som jobbar nära varandra varje dag. Härlig stämning helt enkelt!

På Fort Royal jobbade jag i receptionen. Det skiljde sig något enormt från restaurangen – men jag gillade det ännu mer! Fort Royal har inte enbart skandinaviskagäster utan många lokala och franska, men även från USA och resten av Europa. Det var väldigt kul tyckte jag och hjälpte mig enormt med min franska. 

 

Vi var ett relativt stort team men bara två svenskar. Det innebar att jag och den andra svensken ansvarade för att lägga ut rum för alla de som kom med chartern. Ofta betydde det tyvärr också att man fick ta emot klagomål, ibland otrevligare än väntat. Det är ett mer dynamiskt arbete än restaurangen och kräver att man kan ha många bollar i luften.

 

Till skillnad från restaurangen arbetar man inte riktig lika tätt med andra i receptionen. I de flesta fall är det inte lika många i teamet vilket gör att man sällan är lediga samtidigt. Samtidigt finns det ju alltid annan personal som är ledig och som man kan umgås med.

 

Säsongen på Fort Royal var psykiskt utmanande för mig. Jag kämpade med att passa in i den kultur som fanns hos personalen. Utan att gå in på det personliga önskar jag i efterhand att jag lagt mindre tid på det och mer på att uppleva vad ön har att erbjuda. Något som hjälpte något var att jag och den andra svensken i receptionen valde att lämna personalboendet på hotellet för en egen lägenhet i närheten. Det gjorde att jag fick distans till jobbet och kulturen.

 

Min sista och sista säsong var som reseledare. Jag tror att det hjälpte mycket att jag varit på ön sommaren innan, jag kände mig bekväm med närområdet och nu även språket. Men också att jag tagit del av guidematerialet redan innan jag kom ner. 

 

Mitt tips är att förbereda sig, det gjorde jag även i restaurang och reception. Oavsett om det innebär att läsa på om viner, ha koll på bästa utflyktsrekommendationen eller ha koll på sin fakta om öns historia så hjälper det massor. Både du och gästerna kommer tycka att det är roligt.

 

Vad jag gillade med att vara guide (eller reseledare) var att man kom nära gästerna på ett nytt sätt. Plötsligt kunde man mingla runt och ge tips på utflykter, vin eller om en vinterdestination. Att få göra det där lilla extra tycker jag är superkul, och kanske det roligaste med service. Om du gillar att vara social och är service minded skulle jag säga att det passar dig perfekt!

 

Min uppfattning är att man som reseledare riskerar att gå på ett helt annat schema än övriga. Men det känns också som att de som är reseledare/guider är väldigt sociala och därför lätt kan bli en del av gruppen ändå. Man arbetar mer enskilt vilket gör att man behöver ta ett större individuellt ansvar för att göra ett bra jobb.

 

Ett litet medskick är också att passa på att prata med lokalbefolkningen, busschaufförer och alla du får möjlighet att prata med när du åker på utflykter. Inte bara kommer du utveckla språket och knyta kontakter, men du kommer också lära dig små fakta som du sen kan dela med till gäster och göra dig ihågkommen.

Tips för dig som ska ut på säsong

  • Gör saker när du är ledig. Det kan kännas lockande att bara vila när den lediga dagen kommer, och visst kan man göra det men passa på att upptäcka din destination. Även innan och efter jobbet finns det mer tid än du tror att hitta på saker.
  • Kom ihåg att det är ett jobb. Det är lätt att tänka att man bara festar och har kul när man är på säsong. Men det är faktiskt ett riktigt jobb där du kommer få otrolig arbetslivserfarenhet och kanske en värdeful referens på ditt CV.
  • Prata med alla! Våga ta kontakt med alla du möter, både på och utanför hotellet. Du anar inte vilka kontakter du kommer knyta.
  • Acceptera att du inte kan allt. Kanske det svåraste av allt. Men du är ung och har mycket att lära (så även jag idag).Inse att det finns de som har varit igenom det här innan, lyssna på de som varit med längre. Men se samtidigt till att inte bli trampad på.
  • Njut! Se till att ta vara på tiden och njut av nuet. Det är kanske det jag ångrar mest att jag inte gjorde fullt ut.
  • Ta det lugnt med alkoholen. Till sist, ta det lugnt. Ha kul men se till att du är säker och kan utföra ditt arbete

När jag tänker tillbaka på mitt säsongsliv tänker jag framförallt på min sista säsong på Korsika. Det är den säsongen jag kunde njuta mest av. Jag tog verkligen vara på tiden och fick flera vänner för livet. Dessutom knöt många kontakter utanför hotellet som jag än idag har kontakt med. Givetvis njöt jag också mina tidigare säsonger, men när jag blickar tillbaka är det inte riktig med samma känsla. De andra två var mer psykologiskt utmanande och jag tror det handlade om hur mina förväntningar såg ut. 

 

Lärdomarna från samtliga säsonger är däremot obeskrivliga. Jag utvecklades som individ, landade i mina egna värderingar och lärde mig mycket om serviceyrket. Den stora take awayen är att jag tycker alla ska säsonga! Kombinationen av att vara bland jämnåriga, upptäcka nya kulturer och ha roligt, samtidigt som man får med sig en fantastisk arbetslivserfarenhet är en otrolig möjlighet jag unnar varenda en av er. 

 

Det blev till sist tre vändor för mig - två hotell och tre olika roller. Restaurang och guide på Napoleon Bonaparte på Korsika, och reception på Fort Royal på Guadeloupe. Alla roller och båda resorten hade sin charm. Klicka på flikarna för att läsa mer om mina tankar om de olika, bra som jobbiga. 

 

Just nu är jag tillbaka hos Langley som chef i alperna. Läs mer om det under Bloggen

Vi tar det från början – för det hela började egentligen med att jag var på rätt plats vid rätt tillfälle. Att Langley Resort Napoleon Bonaparte låg i staden bredvid där jag bodde som au pair var en ren slump som visade sig vara något av det bättre som hänt mig. Många av er känner säkert till de större resebolagen och kanske har en förälder, släkting eller kompis som jobbat för dem. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Langley innan jag hamnade på Korsika. Men det är det jag gillar med Langley, att det är lite mindre vilket bidrar till en familjär känsla.

 

Jag fick alltså kontakt med personalen på Napoleon när jag var au pair. Så när jag sagt upp mig från familjen var jag på intervju för vintersäsongen. På den intervjun bestämdes inget för vintern, men vi kom fram till att jag kunde hoppa in i servicen på hotellet resten av säsongen. Och på den vägen blev det.

 

Den vanliga processen skulle vara att gå in på Langleys hemsida och ansöka den vägen. Jag har varit och nosat på alla olika roller, så om du känner dig osäker på vad du ska söka är det bara att du hör av dig!

I restaurangen på Napoleon Bonaparte var jag servitris. Jag jobbade både frukost och middag, tog bara något enstaka lunchpass när det behövdes. Det var min första riktiga interaktion med serviceyrket och jag gillade det jättemycket! Även om det ibland kändes jobbigt att ha kvällspasset, sova några timmar och morgonen därpå börja tidigt med frukostservering. 

 

Om du inte jobbat restaurang tidigare kommer du med vilja och engagemang snabbt lära dig vad det innebär. Min känsla är att de som arbetar restaurang, oavsett destination, är de som hänger ihop mest. Det blir en större grupp som jobbar nära varandra varje dag. Härlig stämning helt enkelt!

På Fort Royal jobbade jag i receptionen. Det skiljde sig något enormt från restaurangen – men jag gillade det ännu mer! Fort Royal har inte enbart skandinaviskagäster utan många lokala och franska, men även från USA och resten av Europa. Det var väldigt kul tyckte jag och hjälpte mig enormt med min franska. 

 

Vi var ett relativt stort team men bara två svenskar. Det innebar att jag och den andra svensken ansvarade för att lägga ut rum för alla de som kom med chartern. Ofta betydde det tyvärr också att man fick ta emot klagomål, ibland otrevligare än väntat. Det är ett mer dynamiskt arbete än restaurangen och kräver att man kan ha många bollar i luften.

 

Till skillnad från restaurangen arbetar man inte riktig lika tätt med andra i receptionen. I de flesta fall är det inte lika många i teamet vilket gör att man sällan är lediga samtidigt. Samtidigt finns det ju alltid annan personal som är ledig och som man kan umgås med.

 

Säsongen på Fort Royal var psykiskt utmanande för mig. Jag kämpade med att passa in i den kultur som fanns hos personalen. Utan att gå in på det personliga önskar jag i efterhand att jag lagt mindre tid på det och mer på att uppleva vad ön har att erbjuda. Något som hjälpte något var att jag och den andra svensken i receptionen valde att lämna personalboendet på hotellet för en egen lägenhet i närheten. Det gjorde att jag fick distans till jobbet och kulturen.

Min sista och sista säsong var som reseledare. Jag tror att det hjälpte mycket att jag varit på ön sommaren innan, jag kände mig bekväm med närområdet och nu även språket. Men också att jag tagit del av guidematerialet redan innan jag kom ner. 

 

Mitt tips är att förbereda sig, det gjorde jag även i restaurang och reception. Oavsett om det innebär att läsa på om viner, ha koll på bästa utflyktsrekommendationen eller ha koll på sin fakta om öns historia så hjälper det massor. Både du och gästerna kommer tycka att det är roligt.

 

Vad jag gillade med att vara guide (eller reseledare) var att man kom nära gästerna på ett nytt sätt. Plötsligt kunde man mingla runt och ge tips på utflykter, vin eller om en vinterdestination. Att få göra det där lilla extra tycker jag är superkul, och kanske det roligaste med service. Om du gillar att vara social och är service minded skulle jag säga att det passar dig perfekt!

 

Min uppfattning är att man som reseledare riskerar att gå på ett helt annat schema än övriga. Men det känns också som att de som är reseledare/guider är väldigt sociala och därför lätt kan bli en del av gruppen ändå. Man arbetar mer enskilt vilket gör att man behöver ta ett större individuellt ansvar för att göra ett bra jobb.

 

Ett litet medskick är också att passa på att prata med lokalbefolkningen, busschaufförer och alla du får möjlighet att prata med när du åker på utflykter. Inte bara kommer du utveckla språket och knyta kontakter, men du kommer också lära dig små fakta som du sen kan dela med till gäster och göra dig ihågkommen.

Gör saker när du är ledig. Det kan kännas lockande att bara vila när den lediga dagen kommer, och visst kan man göra det men passa på att upptäcka din destination. Även innan och efter jobbet finns det mer tid än du tror att hitta på saker.

 

Kom ihåg att det är ett jobb. Det är lätt att tänka att man bara festar och har kul när man är på säsong. Men det är faktiskt ett riktigt jobb där du kommer få otrolig arbetslivserfarenhet och kanske en värdeful referens på ditt CV.

 

Prata med alla! Våga ta kontakt med alla du möter, både på och utanför hotellet. Du anar inte vilka kontakter du kommer knyta.

 

Acceptera att du inte kan allt. Kanske det svåraste av allt. Men du är ung och har mycket att lära (så även jag idag).Inse att det finns de som har varit igenom det här innan, lyssna på de som varit med längre. Men se samtidigt till att inte bli trampad på.

 

Njut! Se till att ta vara på tiden och njut av nuet. Det är kanske det jag ångrar mest att jag inte gjorde fullt ut.

 

Ta det lugnt med alkoholen. Till sist, ta det lugnt. Ha kul men se till att du är säker och kan utföra ditt arbete.